Kommenteeri

Päästja purjenõel!

Nõel! Selline väike asi, teate küll. Seda on raske heinakuhjast leida, veel raskem on seda leida Horvaatia sadamatest. Sellele väikesele asjale toetub hetkel kogu me laev. Üks purjeõmblus on paarkümmend sentimeetrit lahti hargnenud.

Tahame võimalikult palju tuule ja mõtte jõul seilata. Katkise purjega merele me ei kavatse minna. Tuleb leida nõel! 1.aprill, pühad. Poed on kinni ja sadamad tühjad. Meiega koos on siin veel üks jaht. Küsin nendelt. Kapten tunnistab piinlikult, et ta on ise charterfirma omanik ja see on tema laev aga purjede parandamiseks nõela tal ei ole. Kaur ja Veljo lähevad linna peale õnne otsima - seekord siis seda nõela ikka. Nad ekslevalt müüridevahel looklevatel kivisillutisega kaetud kitsastel tänavatel. Paljude vahel valides jäävad nad alateadlikult seisma ühe pisikese rohelisele  ukse ees. Küsi ja sulle vastatakse! Palu ja sulle antakse! Koputa ja sulle avatakse! See tarkus kannab vilja. Hea vanamemm loovutav neile oma sokinõela.

Mina kiirustan kõiki takka. Olen suht kärsitu. Lähme juba merele! Ilm on vaikne. Vajalikke remonditöid saab teha ka veepeal. Kardan aega venitades, ( kummaline, et aeg on selline asi, mida saab venitada,) varsti puhuma hakkavatest soodsatest tuultest maha jääda. Siis peaksime ilmselt palju tiksuma mootoriga või vastutuules krüssama.

Kell 14.15 pärast purjeõmbluse kokku nõelumist annavad Kaur ja Veljo Stari Gradi kaipollarist otsad lahti. Tõesti, ilus on kõrvalt vaadata hästi ja hoolikalt ettevalmistatud manöövri perfektset laabumist. Nende hea vaikne ja rahulik koostööstiil paneb mind tundma juba pigem reisijana, kui et instruktorina. Peale paaritunnist mootoriga vuramist tuleb teha väike peatus Hvaris. Kaur ja Veljo lähevad politseisse, et Horvaatiast välja sõit registreerida. Mina jään laeva valvama. Selle aja veedan kahekesi iludusega, kellega taaskohtumine täidab mu hinge nostalgiliste tunnetega. Olen hingelt purjetaja, kuid ka 33 meetri pikkune mootorjaht, Navetta Crescendo Customline, mille rooli sai kunagi keeratud on jäänud südamesse.

Kell 16.30 saame Horvaatiast lõplikult minema. Proovime purjetada. Ees silmapiiril on taevas süngelt tume ja lööb välku. Külm front läheb meie ees. Peale sellist fronti hakkabki puhuma NW suunast aga vana laineloks ja seesama tuuleke, mida olin peale passinud on liiga nõrk. Oleme pisut pettunud. Arvan, et jäime merele jõudmisega siiski paar tundi hiljaks. Mis siis ikka. Purjed kokku ja mootor tööle.

Kaur, Veljo! "Mis tunded on või millest mõtled pikemale meresõidule minnes?" Kaur unistab suurtest sinistest lainetest, Veljo mõtleb öönavigatsioonile. Pimeda saabudes paneme laeva käigutuled põlema. Tumeda mere ja sähviva taeva taustal hakkavad vilkuma esimesed majakad. Aitan kursantidel defineerida nende olemused ja selgitan, milleks ja kuidas neid merel orienteerumiseks kasutada.

Kohtume esimeste laevadega pimedas. Selgitan lahti nende parda-, ahtri- ja topitulede funktsioonid. Kuidas eristada purjelaeva mootorlaevast? Kes kellele peab teed andma ja kuidas sooritada lahknemismanöövreid? Meid aitab laevade avastamisel ka AIS (Automatic Identification System). See töötab laitmatult ja hoiatab kellahelinaga suuremate laevade eest. Tuleb õppida selgeks, mis on CPA ja TCPA?  Kaur hakkab minu juhiste järgi täitma logiraamatut. Enda turvalisuse huvides ja täieliku ülevaate saamiseks paneb ta igal täistunnil kirja meie kiiruse, asukoha koordinaadid, kursi, loginäidu, tuule suuna, tugevuse ning kokkuvõtlikud märkused eelnenud tunnil nähtust ja juhtunust. Olles veendunud, et kapten Kaur ja navigaator Veljo omavad kontrolli ja arusaamist meie laeva ja teiste laevade asukoha kohta julgen minna rahuliku südamega magama. Valetan, tegelikult pitsitab sees süümekad ja kaastunne. Nemad seavad sisse 2 tunnised vahikorrad. Öö on pikk ja külm aga mina põõnan soojas messis. Meil sai lepitud kokku, et nad sõidavad kahekesi. Mina olen kaasas igaks juhuks. Kaur soovib oma võimeid proovile panna. Kaua suudab olla magamata? Kas peab vastu kurnava loksumisega raskemates oludes? Uinun rahustades end teadmisega, et just merest tõusnud suur kollane, suisa maagiline täiskuu valgustab meestele koduteed. 

Väikelaevajuhi kursused
www.puri24.ee

Laevarent üle maailma
www.saulsailing.ee

Lisa kommentaar

Email again: