Comment

Kõmaki, vööriga vastu kaid.

Läbi valu õpib kõige kiiremini. Aga alustan ikka hommikust.  

Munade pühad! Ega laevas elus seisma ei jää. Nii nagu teil kodudes, elame ka meie kalendrielu. Keedame mune ja koksime neid. See õige koksimise päev traditsioonide kohaselt võib olla erinev. Meie koksime spontaanselt täna. Mõtted ja isud meelitavad mind juba neljandat päeva pannkoogi pühapäeva illusioonidel, see on juba homme. Hea söök mulle meeldib aga aitab sellest. Mul juba suu vett täis.

Annan meeskonnale hommikuse vitamiinipommi. Pool sidrunit mahlaks, spl täis mett ja pool tassi kuuma vett tassi kohta. Selline soe magus-happu jook imendub meie meremeeste vereringesse.  Skorbuudi ohtu sellise menüüga ei tohiks tekkida.

Ja siis...  Meteoroogia loeng. Vaatame läbi, mida teeb kõrg- ja madalrõhuala, soe- ja külm front. Nendest tulenevad tuule tugevuse ja suuna muutused. Nuusutame natukene pilvi, mida need meile räägivad?

Sõlmed. Pikalt tegeleme ainult paalisõlmega. Et seda igas asendis kiirelt oskaks teha. Süveneme sildumisotsade kinnitamise pisidetailidesse. Mõõdame ja sorime ja süstematiseerime kõik laevas leiduvad otsad. Ühel ahtriotsal on ammusest ajast tugev sõlm sees, mis takerdub knaabi taha ja mida sõrmejõuga pole veel lahti saanud. Väike pusa vales kohas võib tekitada sildumisel palju probleeme, seda kogenud Kaur: "Sõlme lööme kohe välja."  Pärin Kaurilt, et kas nüüd ehk oleme valmis laevaga sildumisharjutuste tegemiseks. Nõudlik kapten aga soovib veel kümme korda paalisõlme harjutada. Tegelikult teeb ta seda vähemalt 20-30 korda, enne kui laseme otsad lahti, et tühjas sadamabasseinis laevaga manöövreid harjutada.

Isegi sadamas on tuul on puhanguline, 15-17 m/s. Sellistes tingimustes on hea harjutada, paras välja kutse.   Rool tüürpoordi ja siis pakpoordi! Käik edasi ja käik tagasi!  Sildumisotsad valmis panna! Vendrid sisse ja vendrid välja! Hmmm, tuleb meelde sõber Jüri õpetus. Mida teha, kui ei tea kuhu ja kui palju vendreid välja panna. Vastus on lihtne. Ära pane ühtegi. Sadamasse sisse sõites hoopis lisa kiirust. Mana tursanägu ette ja vaata, kuidas juba sildunud laevade kaptenid hakkavad ise vendritega jooksma. Küll nemad teavad, kuhu ja mida panna. Kui nad on liiga aeglased, lisa kiirust. Kohe hakkavad kõigi jalad ja käed kiiremini liikuma. Teine äärmuslik stiil pärineb purjetajast sõber Koit repertuaarist. Piisab ühest vendrist, pane see lihtsalt õige koha peale aga kus on õige koht, seda õpid kogemustega.

Aga nüüd siis külgtuulega pikki-kai sildumine vöörispringi abil. Tugev pagi kannab vööri hetkega ära. Tuleb minna kaist eemale ja teha uus katse. Natuke teise nurga all lähenedes vastu tuult annab Kaur julgemalt edaspidi käiku. No saab natuke liiga palju. Kõmaki, raksatab vööri nurk vastu betoonkaid. Seekord polnud meie kümnest välja pandud vendrist mitte ükski selle ainukese "õige koha" peal. Hea, et sildumisharjutuste tegemiseks olin valinud sellise kai, mis on üleni kaetud pehmendustega. Vigastus ei ole suur. Kolmanda katsega kõik õnnestub. Pärast kahe tunnist harjutamist tunnen, kuidas laev on nüüd Kauri, kapteni kontrolli all, mitte tuulte lükata. Kui tahab, seisab roolimees laeva vööriga või ahtritga vastu tuult hoides koha peal, teeb 360 kraadi pöördeid või tagurdab täpselt ahter ees soovitud kiirusega sinna, kuhu ise tahab. Sildumise hästi õnnestumiseks on vajalik madruse osav otste käsitlemine. Veljol on kõik juba päris hästi käpas. Paalikad tulevad pimesilmi ja otste sorimine käib käigu pealt.  Kaur ja Veljo on lähedal kõige olulisemale, omavaheline hea kommunikatsioon ja meeskonna töö. Just kahe viimase saavutamine on ka minu eesmärgiks. Kui mehed hakkavad tööle nagu meeskond, siis mu suunurgad tõusevad ja tunnen rahulolu.

Kui inimene teeb plaani siis jumal naerab. 15.30 võtame suuna kõrval saarele, Hvari sadamasse. Kaks miilikest sõitu ja kohal. Siia, hästi madala promenaadi serva külge aga pole võimalik silduda. Lained loksutavad liialt täiesti kaitseta, tuultele ja lainetele avatud akvatooriumit. Sadamate kohta tuleb enne ikka põhjalikult uurida. Tuleb suunduda 15 miili kaugusele Stari Grad linnakesse. Pärituul ja hoovus. Selle distantsi sõidame kahe tunniga ja pool tunnikest kulutame kordusõppustele. Vender üleparda. Kaur teeb manöövri ja järeldused.

Siis on pootsman-tüürimees Veljo kord. Asi toimib.

Natukene navigatsiooni harjutusi. Hämardumisega koos siseneme kitsa lahesopi peitu varjavasse sadamasse . Laeva käigutuled paneme esimest korda põlema. Tutvustan majakate ja toodrite järgi sõitmist - kerge sissejuhatus öönavigatsiooni.

19.30 palun otsad kinnitada pooltühja kai äärde, otse vinoteegi ette. Kaur ja Veljo silduvad ilusti meeskonnana, ainult natukene pean veel aitama. Homme loodame end anda loodest puhuma hakkava kõrgrõhuala serva tuulte hoolde. Kui hästi läheb võtab see tuuleke meid hoida mitmeks päevaks ja kannab meid endaga kaasa Itaalia lõunatippu. Loodame! Ees on meid ootamas mitmepäevane pikem sõit. Järg tuleb loodetavasti mõne aja pärast Itaalia rannikult.

Väikelaevajuhi kursused
www.puri24.ee

Laevarent üle maailma
www.saulsailing.ee

Add a comment

Email again: