Comment

Lahinguplaan kestab esimese pauguni!

Paneme kohe minema! Ei hakka poodi minema. Siin tanklas on nii rõvedad lained. Pean tankimise ajal laeva jalaga kaist eemal hoidma, et  otse sadamasse sisse rulluvad lained pardaid ei lõhuks. Tuleb tõdeda, et sõjaplaan, mis meil hommikul oli hästi läbimõeldud, kestis esimese lahingu esimese pauguni. Nii jääb ametlik ühispilt enne  pika reisi algust tegemata. Otsad lahti ja kapten Kauril õnnestub osava manöövriga laev kohe esimese korraga, hoolimata keerulistest tuuleoludest, kaist eemale viia. Tema kiired otsused ja tegutsemine teeb mulle rõõmu.

Kell 16.00 SE tuul 5 palli, laine 1,5 m. Kurss 185 kraadi. Selja taha jääb Spliti kõrged majad ja Horvaatia hallid mäed. Ideaalne purjetamise ilm aga see väike laineloks võttis ikkagi mõnel meremehel pea valutama, keha krampi ja pisut iiveldama. Sellegi poolest algasid õppused kohe. Rullgroot ja rullgenua lahti ja purjed sootidest peale. Vasakul halsil tihttuules, õpib Kaur kurssi hoidma ning purjede ja tuule järgi roolima. Veljol on mitu ametit. Kui vaja siis pootsman aga praegu tegutseb madruse ja soodimehe rollis. Muskel kasvab. Soodi sikutamine ja spilli väntamine minu "piitsutamise" saatel paneb higistama ja hingeldama. Teeme esimesed paudid. "Pane käed õigesti, vänta koos kehaga, kiiremini ja kümme korda kiiremini." Meeste silmis on näha rõõmu ja rahulolu. 2017 aasta suve koolituspäevast on üht-teist meeles aga on vaja veel kõvast treenida.

Brac'i saare nurga taha jõudes tuul pisut vaibub ja laine on maha läinud. Ettehoiatuseta korraldan järgmise õppuse. Viskan vendri vette ja nagu kord ette näeb hõikan: "Mees üle parda!"  Kõik hangus, aeg jäi järsku seisma. Läbi vaikuse libiseb laev rahulikult edasi. "Tegutsege, päästerõngas vette, jälgige vendri (meest)!"  Pärast kerget aju- ja lihasehalvatust reageeritakse. Loomulikult ei suju ilma eelneva harjutamiseta see manööver sugugi  sujuvalt ja kiiresti. Läheb ca 15 minuti, enne kui vender (mees) laevas tagasi. See on liiga aeglaselt. Kaur teeb kiirelt otsuse: " Edaspidi tahame kanda siniste lainete vahel lokused veste ja paneme end ohutusliiniga laeva külge." Läbi ehmatuse ja arusaamatu olukorra suutsin nende silme ette manada ja lihastesse salvestada reaalse võimaliku olukorra, kuhu nad sattuda ei soovi. Keegi ei taha olla üleparda kukkunu ega laevajäänud meremehe rollis. Seda õppust tuleb veel millalgi korrata.

Ega sellega päev veel läbi ei ole. Nüüd on mul varuks uus stsenaarium. "i-bad kukkus vette ja GPS on katki." Veljost sai sekundiga navigatsiooni kursant. Annan talle paberkaardi, peilingaatori ja protaktori. "Mine võta nüüd peilingud, kell on 18.38 ja logi näit 5,4." Värske navigaator tegutseb kiiresti. Juba on ta tekil ja paari objekti kompassipeilingud käes. Kiirelt otsib ta kaardilt variatsooni. Matemaatika oskus on tal hea. Kõik tehted teeb Veljo kiiresti ja veatult. Mõne hetkega ongi tal pilt selge, kus me oleme ning kuhu ja kuidas läheme. Kive ja madalikke ees ei ole. Sadama kurss on teada.

19.30 Kaur sildub ahter ees sujuvalt. Valel hetkel edaspidi käigu andmine keerab jahi siiski viltu. Aga suures plaanis rahulik sildumine. Madrus Veljo sildumisotste kinnitamise töö on korralik.

Oleme nüüd väikses hubases Milna sadamas. Õhtusöök ja magama.
29.märts Milna, Brac
Väikelaevajuhi kursused
www.puri24.ee

Laevarent üle maailma
www.saulsailing.ee

Add a comment

Email again: